Vergoedingen 2021


Bijgewerkt: 21-03-2021:


Gelukkig dat er vergoedingen bestaan op hoortoestellen. Jammer vinden we het nog steeds dat de kwaliteit die geleverd kan worden wordt bepaald door wat de audicien voor z'n hoortoestellen mag rekenen. Dit komt omdat zorgverzekeraars dit in hun contracten afdingen. Die contracttarieven heel liggen nog steeds laag, maar ok, daar komt nog eens bij dat het niet toegestaan is meer bij te betalen voor een beter toestel welke buiten het protocol valt. 


Binnen protocol, buiten protocol?


Betreft het vergoedingen dan mag er alleen gekozen worden uit de lijst van uw zorgverzekeraar. Fabrikanten kijken doorlopend welke toestellen ze hiervoor beschikbaar kunnen stellen. Dit zijn nooit de meest moderne toestellen omdat de fabrikant ook weet dat z'n nieuwste hoortoestellen nooit voor de bodemprijs van het protocol geleverd kunnen worden.


Échter! Afgelopen jaar (2020) zijn we verrast door een paar verzekeraars die vergoedingen hebben toegekend op de zogeheten 'buitencategorie' hoortoestellen. Komend jaar zullen we ontdekken of zei deze trend voortzetten?



Hoorprotocol 2.0 (belangrijk!)


Sinds 2013 moet de keus van het hoortoestel volgens wet- en regelgeving van uit het landelijk hoorprotocol vastgesteld worden aan de hand van een vragenlijst. De antwoorden op deze vragen formuleren de 'zorgvraag' en de daar bijbehorende hooroplossing.


Hoorprotocol 1.0 was nogal 'kort door de bocht' en was meteen voor verbetering vatbaar. Maar hoe Nederland in elkaar steekt, we moeten minstens 9 jaar wachten tot reactie tot actie leidt.


In 2021 moet het dan toch écht gebeuren. Hoorprotocol 2.0 ziet het levenslicht.( juli 2021) Meer vragen en een persoonlijke inbreng moet leiden tot een adequatere keus in de categorisering. De lijst zal niet meer op papier kunnen worden ingevuld maar via een portaal waar onder persoonlijke gegevens moet worden ingelogd. De uitkomst van de lijst is daarna ook niet meer beïnvloedbaar en men moet genoegen nemen met wat het systeem kiest wat het beste voor je is...


Hoe gaan wij met dit protocol om? 


In de basis wijken we niet af van onze werkwijze. Als niet-gecontracteerde zorgaanbieder kunnen we nog steeds de beste producten uit de database van Zorgverzekeraars Nederland bieden, immers we hoeven ons niet te houden aan de 'bodemprijzen' die de zorgverzekeraars wensen. Wie na een test uit deze database nieuwsgierig is geworden of resultaten nog beter kunnen, bieden we aan kennis te nemen van 'hedendaagse' technieken. Dit zijn hoorproducten die doorgaans niet voor vergoeding in aanmerking komen, maar wel bewust gekozen en gekocht kunnen worden als men van mening is dat de meerwaarde dusdanig is dat je je 'goede geld' hier aan besteedt is.


Kortom:


Keuzevrijheid en dat zelf mogen ervaren is nog steeds onze topbelofte.